Algemene voorwaarden
Artikel 1: Definities
In deze algemene voorwaarden worden de volgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven:
- De Ondernemer:
- Rada VOF
- Pastoriestraat 7
- 2570 Duffel
- België
- BTW-identificatienummer:
- BE 0843.181.606 RPR Mechelen
- E-mail adres:
- info@drankenzo.be
- Telefoonnummer:
- 0495 21 89 73
- Rekeningnummer:
- BE41 0689 5306 2110
De website
De websites geregistreerd door ondernemer, en alle onderliggende pagina’s, met uitdrukkelijke uitzondering van links. Niet-limitatieve voorbeelden: www.drankenzo.com; www.drankenzo.be
Het product
Het artikel of de artikelen die door het sluiten van de overeenkomst tussen ondernemer en de klant binnen een overeengekomen termijn aan de klant geleverd dient of dienen te worden, en waarvoor de klant de overeengekomen prijs dient te betalen.
De klant
Iedere natuurlijke persoon die met ondernemer handelt.
De overeenkomst
Elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand en bestellingen tussen ondernemer en klant.
Artikel 2: Algemeen
Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding en/of offerte, alsmede op iedere overeenkomst tussen ondernemer en de klant, alsmede de uitvoering van de overeenkomst.
De overeenkomst treedt in voege na betaling van de geplaatste bestelling. Bij betaling aanvaardt u van rechtswege de volledige algemene voorwaarden.
Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van onze voorwaarden, dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
Artikel 3: Afbeeldingen en productinfo
Afbeeldingen, tekeningen, maten en gewichten van te leveren producten zijn zo nauwkeurig mogelijk weergegeven op de website. Afbeeldingen zijn louter illustratief en decoratief bedoeld en kunnen elementen bevatten die niet inbegrepen zijn in de prijs of afwijken van het artikel.
De ondernemer levert grote inspanningen om alle informatie op de website zo volledig en juist mogelijk weer te geven en te houden. Onjuistheden kunnen zich echter altijd voordoen. U kan dit altijd melden zodat de ondernemer er alles aan doet om dit zo snel mogelijk recht te zetten. Ondernemer kan echter niet aansprakelijk gesteld worden voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade die het gevolg zijn van handelingen en/of beslissingen gebaseerd op de bedoelde informatie.
Gelijk welke info of artikelen of afbeeldingen mogen niet gekopieerd of gebruikt worden voor diverse doeleinden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ondernemer. Wanneer inbreuken vastgesteld worden, behoud ondernemer zich het recht om een schadevergoeding te eisen.
Artikel 4: Productprijzen
De prijzen van de aangeboden producten, verzend- en verpakkingskosten zijn BTW inbegrepen.
De factuurprijs is op basis van de vermelde prijs op het moment van registratie van de bestelling. Ondernemer behoudt het recht om prijzen naargelang de marktomstandigheden aan te passen. Prijzen onder voorbehoud van druk- en zetfouten en eventuele prijsstijgingen. Voor de gevolgen van druk- en zetfouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. Onze promoties en acties zijn niet cumuleerbaar.
De ondernemer levert grote inspanningen om alle informatie op de website zo volledig en juist mogelijk weer te geven en te houden. Onjuistheden kunnen zich echter altijd voordoen. U kan dit altijd melden zodat de ondernemer er alles aan doet om dit zo snel mogelijk recht te zetten. Ondernemer kan echter niet aansprakelijk gesteld worden voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade die het gevolg zijn van handelingen en/of beslissingen gebaseerd op de bedoelde informatie.
Gelijk welke info of artikelen of afbeeldingen mogen niet gekopieerd of gebruikt worden voor diverse doeleinden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ondernemer. Wanneer inbreuken vastgesteld worden, behoud ondernemer zich het recht om een schadevergoeding te eisen.
Artikel 5: Levering en Leveringstermijn
De prijzen in de genoemde aanbiedingen, offertes en/of bestellingen zijn exclusief verzendkosten, tenzij anders aangegeven.
Verzendkosten zijn enkel geldig voor levering in België en Nederland. Naar andere landen kan niet, of enkel tegen vooraf schriftelijk gecommuniceerde meerprijs, geleverd worden. Het pakket wordt aan de deur (gelijkvloers) afgeleverd voor zover dit bereikbaar is. Er wordt niet geleverd achter het huis of op een verdieping. De Ondernemer is niet verantwoordelijk voor eventuele schade aan bijvoorbeeld garagepoorten, door de vervoerder.
Ondernemer zal zich inspannen om binnen de aangegeven termijnen te leveren. Echter deze genoemde/aangegeven levertermijnen gelden nimmer als fatale termijnen. Ondernemer is niet aansprakelijk voor overschrijding van een levertermijn. Vertraging kan geen aanleiding geven tot annulering of het eisen van een schadevergoeding aan de Ondernemer.
Indien Ondernemer binnen de wettelijke termijn van 30 dagen een product niet kan leveren, tenzij de klant akkoord is gegaan met een langere leveringstermijn, dient de klant te worden verwittigd en kan na overleg de overeenkomst worden ontbonden.
In geval van verzending waarbij de klant meermaals afwezig is of indien een fout leveringsadres werd doorgegeven kan de Ondernemer niet verantwoordelijk gesteld worden voor het niet uitvoeren van de levering. De bestelling komt dan terug retour naar de ondernemer.
Na communicatie met de klant kan de bestelling dan opnieuw geleverd worden met volgende voorwaarden:
Klant dient de extra kosten gemaakt door de retourzending en nieuwe zending te betalen. De hoogte van deze kosten worden voor her-levering doorgegeven aan de klant en bedragen meestal, maar niet bindend, 2 x de standaard verzendingskosten (1 retourlevering en 1 extra levering)
Artikel 6: Overmacht
1. Ondernemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting voortvloeiende uit enige overeenkomst als bedoeld in deze voorwaarden, indien ondernemer daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan haar schuld, en noch krachtens de wet, of in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komt of dient te komen, waaronder begrepen alle van buiten komende oorzaken, voorzien, of onvoorzien, of onvoorzienbaar, waarop ondernemer geen invloed kan uitoefenen, werkstakingen in het bedrijf van ondernemer daaronder begrepen.
2. Ondernemer komt ook een beroep op overmacht als bedoeld in punt 1 toe, indien die overmacht ontstaat nadat ondernemer haar verplichtingen had moeten nakomen.
3. Indien de overmacht langer dan twee maanden duurt, zijn beide partijen gerechtigd de ontbinding van de overeenkomst in te roepen.
Artikel 7: Herroepingsrecht en retourzendingen
Gedurende 14 kalenderdagen vanaf datum van ontvangst van het product en/of de producten heeft de klant het recht zonder opgave van redenen de overeenkomst te ontbinden.
Meer informatie vind u terug in de rubriek “Herroepingsrecht” op de website. Het recht tot intrekken van een bestelling bij aankoop op afstand binnen een periode van 14 dagen geldt niet voor volgende producten:
die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de klant die duidelijk persoonlijk van aard zijn die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden
die snel kunnen bederven of verouderen waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft.
De klant dient voorafgaand aan retourzending van het product en/of de producten daarvan melding te maken aan de ondernemer. De procedure voor retourzendingen staat beschreven op de website. Na de melding heeft de klant 14 dagen de tijd om het product daadwerkelijk retour te sturen naar de Ondernemer.
De kosten van het retour zenden zijn voor rekening van de klant. Ondernemer hoeft geen rembourszendingen te accepteren. Ongefrankeerde of onvoldoende gefrankeerde zendingen worden steeds geweigerd en teruggestuurd naar de afzender.
Eventuele schade die ontstaat tijdens het retour zenden is voor rekening en verantwoording van de klant.
Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruikmaakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Bij beschadiging van het product door onzorgvuldige omgang door de consument zelf is de consument aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het product.
Indien ter versteviging tape zou worden gebruikt omheen de verpakking dan raden wij aan om transparante tape te gebruiken. Zo kan het product met de originele verpakking terug in de verkoop. Indien mogelijk wordt de originele verpakking best in een extra doos verpakt of met papier omwikkeld.
De klant krijgt binnen de 14 dagen na ontvangst van de retourzending een terugbetaling van de betreffende producten, afhankelijk van de staat waarin ze door ondernemer worden ontvangen.
Lees hier meer over het herroepingsrecht en retourzendingen
Artikel 8: Annulatie
Annulatie of wijziging van een bestelling is mogelijk indien de bestelling nog niet verzonden is of aangeleverd bij onze vervoerder. Indien de bestelling onderweg is naar de klant, kan dit nadien volgens een retour worden verwerkt.
Bij annulering van een betaalde bestelling wordt 5 % administratiekosten op het bedrag in mindering gebracht met een minimum van 10 euro.
Artikel 9: Garantie
Wij hanteren wat betreft het leveren van goederen de wettelijke minimum garantietermijn van twee jaar, indien het goed niet conform is aan de geplaatste bestelling. Dit betekent dat bij gebreken of defecten aan het goed er een kosteloze herstelling of vervanging mogelijk is tot twee jaar na de levering.
Voor zover dit mogelijk en redelijk is, heeft u de keuze tussen herstelling of vervanging. Enkel in geval de herstelling of vervanging buitensporig of onmogelijk is of niet binnen een redelijke termijn kan worden uitgevoerd, heeft u het recht om een prijsverlaging of de ontbinding van de verkoopsovereenkomst te eisen.
Indien het defect of gebrek zich voordoet binnen de wettelijke minimum garantietermijn van twee jaar na de levering, dan wordt dit geacht reeds te hebben bestaan voor de levering, tenzij wij het tegendeel kunnen bewijzen. Na de wettelijke minimum garantietermijn van twee jaar zal u zelf moeten bewijzen dat het gebrek reeds bij de levering aanwezig was.
De garantie geldt niet indien:
De klant de geleverde producten zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt of door derden heeft laten repareren en/of bewerken
De geleverde producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig worden behandeld of in strijd zijn met de aanwijzingen van de ondernemer en/of op de verpakking behandeld zijn.
Artikel 10: Klachtenregeling
De klant dient bij levering van het product en/of de producten het alsdan geleverde te controleren op zichtbare gebreken, en/of het geleverde met de overeenkomst overeenstemt.
Reclamaties over zichtbare gebreken en/of niet-levering conform de factuur dienen op straffe van verval van recht uiterlijk binnen 24 uur na levering schriftelijk te geschieden. Zichtbare gebreken dienen altijd aangetoond worden met foto’s.
Alle reclamaties, van welke aard ook, kunnen slechts aanleiding geven tot vervanging van het geleverde, of, indien zulks redelijkerwijs onmogelijk is, tot restitutie van de aankoopsom.
Bij wie kan u terecht met uw klacht?
Bij klachten dient een klant zich allereerst te wenden tot Drank en Zo.
U kan hiervoor bij onze klantendienst terecht via het e-mailadres info@drankenzo.be of telefonisch via +32 495 21 89 73
Klachtenprocedure via SafeShops.be. Mochten we er samen toch niet uitkomen, dan kan u als consument terecht bij SafeShops. SafeShops.be zal bemiddelen tussen de consument en de verkoper indien de klacht op het eerste zicht gegrond is. U kan hen bereiken via het klachtenformulier op https://www.safeshops.be/nl/consumers-complaints/ of schriftelijk: Kapelsesteenweg 195/1, 2180 Ekeren (📧 info@Safeshops.be). Klik hier voor meer informatie over deze procedure van SafeShops of om een klacht te melden.
Buitengerechtelijke geschillenprocedures van de Consumentenombudsdienst en de Europese Geschillencommissie (Online Dispute Resolution voor grensoverschrijdende geschillen).
Artikel 11: Aansprakelijkheid
Indien het door ondernemer geleverde product en/of geleverde producten gebrekkig is en/of zijn, is de aansprakelijkheid jegens klant beperkt tot maximaal het bedrag van de aankoopsom.
Ondernemer is nooit aansprakelijk indien de schade is te wijten aan opzet en/of grove schuld en/of verwijtbaar handelen, dan wel onoordeelkundig en/of oneigenlijk gebruik door de klant van het geleverde product en/of de geleverde producten.
Artikel 12: Geschillen
Alle geschillen, ook die slechts als zodanig door een der partijen wordt ervaren, dienen bij uitsluiting te worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in de vestigingsplaats van de Ondernemer. Ondernemer staat evenwel vrij het geschil voor te leggen aan de ingevolge de Wet bevoegde rechter.
Op elke overeenkomst tussen ondernemer en de klant is bij uitsluiting van elk ander recht uitsluitend het Belgisch recht van toepassing.
Artikel 13: Verzamelen van gegevens
Hiervoor verwijzen wij u naar onze privacy policy. In onze privacy policy kan u lezen welke gegevens verzameld worden, waarom we deze nodig hebben en hoe we uw gegevens beschermen.
Verder informeren we u hierbij dat in verband met uw bestelling uw persoonsgegevens die met name betrekking hebben op uw identiteit, woonplaats, burgerlijke staat, telefoonnummer, e-mailadres, bankkaart en bankrekeningnummers, of op de transacties die u aangaat of de betalingen die u uitvoert, worden verwerkt door Mollie met als doel
i) ons in staat te stellen onze overeenkomst met Rada Vof na te komen
ii) het controleren op en beheren van fraude (bepalen van het risiconiveau van transacties, detecteren en managen van resulterende waarschuwingen), en
iii) het naleven van de wettelijke verplichtingen van Mollie krachtens de toepasselijke wetgeving inzake de strijd tegen het witwassen van geld en de financiering van terrorisme, en (iv) het opstellen van marktanalyses/statistieken, het analyseren van transactiegegevens en het verbeteren van de dienstverlening door Mollie.
Het verzamelen van uw persoonsgegevens is een verplichte eis voor deze doeleinden. Zonder deze persoonsgegevens kan uw transactie worden vertraagd of onmogelijk worden gemaakt en kan uw bestelling worden geannuleerd.
We wijzen u erop dat Mollie, statutair gevestigd te Woluwedal 102, 1200 Brussel en met ondernemingsnummer 886.476.763, de verantwoordelijke voor de Processing is van deze persoonsgegevens. Mollie geeft uw persoonsgegevens niet door aan derden, behalve in de volgende twee gevallen:
Indien Mollie de persoonsgegevens moet doorgeven aan zijn gelieerde bedrijven, onderaannemers of andere partijen waarmee Mollie een contractuele relatie heeft en die diensten verrichten voor/ondersteuning bieden aan Mollie in het kader van de uitvoering van de overeenkomst tussen ons en Mollie, fraudepreventie en -beheer en de nakoming van de wettelijke verplichtingen van Mollie krachtens de toepasselijke wetgeving inzake de strijd tegen het witwassen van geld en de financiering van terrorisme.
De derden die diensten verrichten voor/ondersteuning bieden aan Mollie met betrekking tot controle op fraude en fraudebeheer kunnen uw persoonsgegevens invoeren in hun eigen specifieke database(s) die zij gebruiken om voor een groot aantal merchants fraudepreventie- en -beheerdiensten te verrichten.
Indien Mollie wettelijk verplicht is bepaalde informatie of documenten door te geven aan de Nationale Bank van België, de Cel voor Financiële Informatie Processing (CFI), vergelijkbare Belgische of buitenlandse instanties, of in het algemeen een gerechtelijke of bestuurlijke autoriteit, of een rechtshandhaving of bestuurlijke autoriteit. Aan deze entiteiten worden alleen persoonsgegevens doorgegeven voor zover dat noodzakelijk of vereist is op grond van de geldende regelgeving.
Om u de betaalmethoden van Klarna aan te bieden, is het mogelijk dat wij bij het afrekenen uw persoonsgegevens in de vorm van contact- en bestelgegevens doorgeven aan Klarna, zodat Klarna kan beoordelen of u in aanmerking komt voor hun betaalmethoden en deze betaalmethoden op u kan afstemmen. Uw overgedragen persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de eigen privacyverklaring van Klarna. U kan het privacybeleid van Klarna hier doornemen. Heeft u vragen over Klarna? Dan kan u hier bij hun klantendienst terecht. Bekijk hier de voorwaarden van Klarna.
Artikel 14: Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de klant zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de klant op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
Artikel 15: Gebruik van uw gegevens
Wij verzamelen en verwerken uw gegevens om u voor marketingdoeleinden (e-mail, sms, app, advertenties etc) te informeren over onze producten en diensten, eventueel op basis van uw marketingprofiel, en om statistieken en trendanalyses op te stellen voor financiële, management-, marketing- en rapportagedoeleinden. Uw gegevens worden veilig opgeslagen in de databank van Drank en Zo en zullen nooit aan derden worden meegedeeld.
Artikel 16: Betaalmethoden
Op www.drankenzo.be kan je betalen met verschillende betaalmethodes: kredietkaart – bv. VISA of Mastercard, Bancontact, Paypal, KBC/CBC, Apple Pay, iDeal en Klarna en eventuele Drank en Zo kortingsbonnen of vouchers.